Efectul Siri asupra Google: Provocare? Amenintare? Observare?
Ce efecte poate avea „inteligenta artificiala” dintr-un telefon mobil asupra celui mai mare si mai folosit motor de cautare din lume? O serie de efecte deloc de neglijat, mai ales cand acea „inteligenta artificiala” este Siri si se afla pe, probabil, cel mai vandut si dorit telefon mobil din lume la ora actuala: Apple iPhone 4S.
Siri a beneficiat de o promovare destul de intensa si a pus in valoare mai mult noul smartphone de la Apple, ajutand semnificativ la vanzarile acestuia. Siri se bazeaza in principal pe internet, mai ales pe serverele Apple, unde se conecteaza cand are nevoie de un raspuns ce nu tine de modificari in calendar sau citirea mesajelor text primite pe telefonul mobil.
O tanara de 14 ani care invata la un liceu din Los Angeles este de parere ca Siri este un ajutor de nepretuit pentru temele de acasa, indiferent despre ce materie ar fi vorba. „Poti sa o intrebi pe Siri aproape orice, iar daca nu iti poate da un raspuns imediat te intreaba la randul ei daca se poate conecta la internet pentru a cauta un raspuns. Este de foarte mare ajutor”, spune tanara, care si-a vandut colectia de papusi American Doll pe eBay pentru a isi cumpara noul iPhone 4S in octombrie.
Unii analisti sunt de parere ca Siri ar putea avea un efect destul de puternic asupra gigantului Google, mai ales asupra business-ului sau de baza, advertisingul bazat pe motorul de cautare. In octombrie 2010, Google a acaparat 65% din piata americana de cautari online, de doua ori mai mult decat principalii sai competitori, Bing si Yahoo. Acest lucru i-a permis numai in 2010 sa genereze aproape 30 de miliarde de dolari venit din cautari online platite.
Siri intervine in acest joc cu un scop destul de precis: asistentul personal doreste doar sa gaseasca cele mai bune raspunsuri fara a afisa sau a fi interesat de rezultatele platite din motorul de cautare. Are puterea de a inlocui diverse rezultate cu cele pe care le considera a fi cele corecte, iar de multe ori are si dreptate. Siri demonstreaza ca o cautare pe internet poate fi foarte usoara, dar si foarte fructuoasa.
„Siri demonstreaza cum poti ocoli motorul de cautare Google” in diverse situatii, precizeaza Rob Enderle, un analist pe domeniul tehnic, din California. Acest fapt constrasteaza cu eforturile Microsoft de a realiza acelasi lucru cu Bing.com, eforturi ce au costat pana acum cateva miliarde de dolari. Siri poate inlocui accesul la Google in mod direct, mai ales in aplicatii de nisa, pentru cautarea de strazi sau business-uri locale sau in situatii in care comenzile vocale sunt prioritare, la volan de exemplu.
Siri a fost dezvoltat initial ca un proiect de inteligenta artificiala la SRI International, de acolo si numele, si a fost achizitionat de Apple in 2010. In prezent, Siri se bazeaza pe Google atunci cand efectueaza cautari generale pe internet, dar in cazul in care un utilizator rezident in SUA o intreaba pe Siri „care este cel mai bun restaurant cu specific chinezesc” sau „care este cea mai apropiata reprezentanta „General Motors” rezultatele sunt preluate din cadrul site-ului Yelp, unde utilizatori diversi au postat opiniile lor care sunt aprobate apoi de rating-uri. Daca Siri este intrebata lucruri specifice, cum ar fi distanta de la Ecuator la Polul Nord sau distanta pana la Luna, asistentul personal va recurge la a cauta pe Wolfram Alpha, un motor de cautare care raspunde exact si la probleme de matematica sau ecuatii de fizica.
Google se afla si in fata altor amenintari: Facebook, cu cei 800 milioane de utilizatori, sau aplicatii dedicate pentru telefoanele mobile care pot oferi rezultate pentru diverse segmente ca rute de autobuz sau cele mai noi filme de la cinema. Michael Thompson, vice presedinte al diviziei Nuance Communications, companie care a creat software-ul ce sta la baza recunoasterii vocale a lui Siri, spune ca „tehnologia suprima functionalitatea motoarelor de cautare.”
Altii sunt de parere ca Siri nu poate „deranja” gigantul Google in domeniul advertising-ului online pentru ca recunoasterea vocala este inca „in fasa”, prea tanara si prea imperfecta pentru a conta atat de mult, iar majoritatea cautarilor vor avea inca loc pe computerele personale ale utilizatorilor, unde vor fi inca bombardati de reclame.
Totusi, banii din advertising vor urma companiile de cautare indiferent ce cale vor alege acestea. Un exemplu este Ralph Paglia, un consultant de renume al companiei Tier10Marketing care ii sfatuieste distribuitorii de masini sa plateasca rezultatele premium de pe Yelp.com pentru ca utilizatorii de iPhone 4S sa ii gaseasca mai repede. Paglia a precizat ca utilizatorii vor folosi Siri indiferent daca se afla acasa, la birou sau pe drum.
Concluzia este ca nu vom sti, cel putin nu in viitorul apropiat, daca aceste efecte vor avea repercursiuni majore asupra monopolului lui Google sau daca acesta se va adapta cu succes la noile tehnologii. Cert este ca previziunile mentionate mai devreme au sanse sa se implineasca, iar Siri poate da startul unui nou model de business unde motoarele de cautare pot fi in spatele acestor aplicatii.